zaterdag 13 december 2014

Rothko

Een van mijn inspiratiebronnen is het bezoeken van musea. En er was geen ontkomen aan dit jaar, de tentoonstelling van de werken van Rothko in het gemeentemuseum in Den Haag



Ik ben inmiddels al twee keer geweest en de derde keer staat in de planning. Het mag duidelijk zijn, ik vind het een geweldige tentoonstelling. De tweede keer heb ik ook de audiotour gedaan, dat maakte het nog interessanter. De werken zijn enorm groot en daardoor ga je, ik tenminste, een stuk ervoor staan. Maar het was juist de bedoeling om er zo dicht mogelijk op te gaan staan. En ja, dat is zo heel anders. Ook als je daarna weer naar achteren loopt, laat het schilderij toch een hele andere indruk op je achter.

Wat ook interessant was dat Rothko vond dat er altijd iets van de volgende zaken in je werk zouden moeten zitten:
Dood
Sensulateit
Spanning
ironie
Grappig en speels
Vergankelijkheid en toeval
Hoop

Nou ja, ga er maar aanstaan. Maar het geeft wel stof tot nadenken.

Geen opmerkingen: